Beste Brabantse Marketeer Beste Brabantse Marketeer

Marieke Heesakkers

 

En dan hoor je je naam uitgesproken worden door juryvoorzitter prof. Rudy Moenaert, als winnaar van de finale van de Beste Brabantse Marketeer 2021! De perfecte afsluiting van een inspirerende dag in de zeer gastvrije omgeving van het Parktheater én een paar spannende maanden.

 De finaledag bestond uit een heerlijke lunch en inhoudelijke en informele ronde tafelgesprekken met veel bekende en ook nieuwe gezichten. Daarna de key-note van Eveline van Zeeland (met een heerlijke energie!) en de spannende pubquiz van en door pubquizmaster Bram Koster. Wat een fantastische afsluiting van een enerverend proces (dat door Corona een paar maanden langer duurde dan gepland), met de felbegeerde baksteen als blijvende herinnering.

Het begon met de nominaties in oktober vorig jaar: “Je bent door 15 mensen genomineerd!”, zei Joris van der Waart toen hij me belde. Ik werd stil van het lezen van de motivaties waarom ze mij nomineerden. Heel eerlijk: toen was het al geslaagd. Maar meedoen is ook willen winnen, dus stapte ik ver uit mijn comfort zone. Hoe ga ik me onderscheiden ten opzichte van acht topmarketeers om genoeg stemmen binnen te halen voor de finale? Met zelfspot en een echte campagne. Met Herco Dijk van Studio Kraft als grote vriend en partner in crime werd het concept bedacht en uitgewerkt en werd er vooral ook heel veel gelachen.

De ochtend van de eerste geplande post voor op Linkedin belde ik hem met buikpijn op. “Dit kan ik toch niet live zetten! Mijn hoofd groot op een  bus en abri’s gephotoshopt, op merchandise en met de slogan: ‘Stem op M! Altijd zo lekker zichzelf gebleven’, dat is toch echt té ver over de top?” Hij duwde me resoluut over het randje en ik klikte op ‘plaatsen’. In drie dagen meer dan 30.000 views en meer dan 500 likes en reacties als: “Kom je vandaag even hier langs met je campagne bus?” “Kan ik die trui in maat L bestellen?” “Geen vliegtuig met sleep?” Sorry mensen: het was allemaal nep, maar het leverde me de finaleplaats en alleen maar positieve reacties op! Plus de magie die buiten je comfortzone plaatsvindt en je uitdaagt om te leren en groeien, ook al voelt het oncomfortabel. Ook het laatste gesprek met de jury, twee weken voor de finale was erg inspirerend. Bomen over het vak, mijn visie, herkenning, nieuwe invalshoeken: ik houd er zo van.

Volgens mij is de grootste winst voor iedereen die genomineerd is: je nominatie dwingt je om stil te staan bij waar je voor staat, na te denken wat jouw toegevoegde waarde is en dit op je eigen wijze uit te dragen. Dat dat ook kan als bescheiden marketeer met een grote voorliefde voor inbound marketing is bij deze een feit. En inspiratie halen uit de anderen die meedoen in alle drie de categorieen. Ieder met zijn eigen talent en kwaliteiten: allemaal gedreven professionals.

 Inmiddels zijn we ruim 2 weken verder. Wat een positieve aandacht levert zo’n titel op! Nog nooit heb ik zoveel felicitaties (>500!) ontvangen in de vorm van heel veel mooie woorden, bloemen, kaarten en andere cadeautjes. Het persbericht werd opgepikt door o.a. MarketingTribune en Marketingfacts en werd goed gelezen. (>25.000 views) Tot en met vandaag heeft nog iedere dag iemand mij stil doen staan bij deze titel, zowel zakelijk als prive. In mijn woonplaats Heeze werd er ook intensief meegeleefd. Ook zijn er veel nieuwe contacten, bestaande contacten die weer opgefrist zijn en al twee heel mooie uitnodigingen voor events. Een als spreker en als jurylid voor een landelijk event. Ik was vorig jaar al een enthousiaste ambassadeur van dit initiatief van Studio Lauda, Licht, Enorm en Markteffect en nu ben ik er nog trotser op. Waar award uitreikingen in de reclamewereld heel gebruikelijk zijn, zijn ze dat in marketingland iets minder. En als ze plaatsvinden, dan meestal in de Randstad. Dit mooie event bewijst hoeveel marketingkwaliteit er in Brabant werkt of rondloopt. Zoals Guus Meeuwis zou zeggen: het is Groots, met een zachte G. Dank aan iedereen die dit mogelijk maakt en op naar de volgende editie!

Winnaars_2022_website_marieke.jpg